Deprecated: Function create_function() is deprecated in C:\inetpub\vhosts\gholami-xe.com\gholamico.com\wp-content\plugins\revslider\inc_php\framework\functions_wordpress.class.php on line 240

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in C:\inetpub\vhosts\gholami-xe.com\gholamico.com\wp-content\plugins\wpml-string-translation\inc\functions.php on line 34

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in C:\inetpub\vhosts\gholami-xe.com\gholamico.com\wp-includes\load.php on line 651
وبلاگ – بازرگانی غلامی

وبلاگ

ماموران گمرک روز گذشته یک باند قاچاق انسان سوری را منهدم کردند.

به گزارش خبرهای بانکی به نقل از ایبِنا، ماموران گمرک در این عملیات ۶ نفر تبعه کشور سوریه را از داخل بار کامیون ها کشف کردند که این افراد قصد داشتند به صورت غیر قانونی و با مخفی شدن در داخل بار کامیونها از طریق مرزهای ایران وارد ترکیه شوند . در عملیات نخست چهار فرد سوری از داخل بار یک دستگاه کامیون ترانزیتی توسط ماموران گمرک بازرگان کشف شد که این افراد در داخل بار کامیون حامل پنبه مخفی شده بودند و قصد داشتند به صورت قاچاق از مرزهای کشورمان خارج و به ترکیه بروند . در دومین عملیات مبارزه با قاچاق انسان در روز گذشته نیز ماموران گمرک، دختر و پسر سوری را از لا به لای بار یک دستگاه کامیون کشف کردند که این دو نفر در داخل بار میلگرد صادراتی مخفی شده بودند و قاچاقچیان انسان می خواستند با مخفی کردن این افراد در داخل بار میلگرد نسبت به خروج این افراد اقدام کنند که با هوشیاری ماموران گمرک و رصد اطلاعات و به کمک دستگاههای کنترلی ایکس ری موفق به این کار نشدند . ماموران گمرک در دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری موفق به کشف ۷۳ مورد قاچاق انسان شده اند. سال گذشته نیز با هوشیاری ماموران گمرک ۵۰۰ مورد قاچاق انسان در داخل بار کامیون ها در گمرکات کشف گردید . بنابراین گزارش؛ اقدامات گمرک ایران در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق انسان بارها مورد تقدیر نهادهای بین المللی قرار گرفته و علاوه بر کسب رتبه اول گمرک ایران در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق در میان گمرکات جهان؛ روز گذشته نیز در اجلاس روسای گمرکات کشورهای آسیا و اقیانوسیه پس از ارائه گزارش رئیس کل گمرک ایران در خصوص مبارزه با مواد مخدر و قاچاق؛ از تلاش ها و اقدامات گمرک ایران تقدیر …

گمرک ایران اعلام کرد : مدیریت واحد مرزهای آبی و دریایی کشور به گمرک سپرده شد ….

بر این اساس با ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و تقویت مدیریت مرزهای مجاز آبی و دریایی گامی دیگر جهت پیاده سازی مدیریت واحد گمرکی در مرزها برداشته شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی استانهای گمرک جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر گفت: کارویژه مرز شورای امنیت کشور به تازگی مدیریت واحد مرزهای دریایی را به گمرک سپرده است، پیش از این نیز مسئولیت واحد مرزهای زمینی به گمرکات واگذار شده بود.
امیر نظری گفت: با توجه به رشد و توسعه فعالیت های تجاری و همگام با تحولات اقتصادی در عرصه بین الملل لزوم تغییر در ساختار ها و فرآیندهای مرزی بیش از پیش احساس می شود.
وی ادامه داد: در شهریور سال ۱۳۹۵ کارویژه مرز شورای امنیت کشور، اقدام به تصویب دستورالعمل ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کرد.
به گفته مدیر کل دفتر هماهنگی استانهای گمرک ؛دستورالعمل ساماندهی و تقویت مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی جهت ارتقای تعامل و هماهنگی ما بین دستگاه های حاضر در مرز بود که این اقدام با سپری شدن بیش از یک سال از اجرای آن میان دستگاه های حاضر در مرز با مدیریت واحد گمرک به خوبی انجام شده است.
نظری با اشاره به گام جدید در ساماندهی مرزها گفت: تدوین دستورالعمل در مرزهای مجاز آبی و دریایی گام جدیدی در مدیریت واحد مرزها است که این عمل پس از بررسی های فراوان و برگزاری نشست های متعدد با محوریت کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و در کارگروه مرزهای مجاز ، موضوع تبصره یک ماده ۱۰۳ قانون امور گمرکی تصویب شد .
وی به تجربیات گمرک در مدیریت مرزهای زمینی اشاره کرد و گفت: همانند دستورالعمل مرزهای زمینی مدیریت مرزهای آبی و دریایی کشور نیز به گمرک واگذار شده تا گمرک ایران با بهره گیری از ظرفیت های قانونی و ارتقای کیفیت تعامل با سایر سازمان ها ، در تسهیل و توسعه تجارت در مبادی دریایی به عنوان اصلی ترین شریان های تجاری جهت ورود و خروج کالا گام بردارد.
نظری ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم مدیران دستگاه های مستقر در مرزهای دریایی فعالانه و با برگزاری جلسات مرتب ، تصمیمات اساسی در خصوص ساماندهی مرزهای دریایی کشور با مدیریت واحد گمرک بگیرند .
دستگاههای عضو کمیته مدیریت واحد مرزهای آبی و دریایی کشور متشکل از مرزبانی (دریابانی) ، سازمان بنادر و دریانوردی ، گذرنامه ناجا ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، گمرک و گذرنامه نهاد ریاست جمهوری است .
وظایف دستگاه مسئول در مدیریت واحد مرزهای آبی و دریایی کشور افزایش هماهنگی جهت انجام امور محوله ، مشخص نمودن حیطه وظایف دستگاهها و رفع اختلاف فی مابین دستگاههای حاضر در مرزهای آبی و دریایی است .
هماهنگ کننده و مسئولیت جلسات در مدیریت واحد مرزهای آبی و دریایی کشور بر عهده دستگاه مسئول است . دستگاه مسئول با توجه به ماهیت متفاوت وظایف دستگاههای عضو، بعنوان مرجع هماهنگ کننده و ناظر بر عملکرد سایر دستگاههای عضو عمل نموده و با برنامه ریزی ها و اقداماتی بعنوان ناظر بر عملکرد دستگاهها در مرز عمل می نماید که این هماهنگی ها منجر به تسهیل و تسریع در انجام تبادلات تجاری کشور می گردد .
لازم به ذکر است که مدیریت هماهنگ مرزی یکی از استانداردهای مهم سازمان جهانی گمرک برای توسعه و تسهیل تجارت است.

گمرک ایران شرایط ورود وخروج کالای همراه مسافر و کالاهای ممنوعه را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، براساس ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی کالای همراه مسافر ورودی تا میزان هشتاد دلار (سالانه) از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط غیر تجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است ، چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد که به استثناء کالاهای ممنوعه پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد در مورد کالای مجاز و مجاز مشروط ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است.
اسباب سفر و اشیاء شخصی مستعمل همراه مسافر در صورتی که جنبه تجاری نداشته باشد بطور کلی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است.
براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، ورود برخی کالاها و یا صدور آنها به طور کلی ممنوع است. مشروبات الکلی ، وسایل قمار ، اسلحه سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره، مواد مخدر ؛ نشریات، تصاویر، فیلم، عکس و هر کالایی که مغایر شئونات مذهبی و ملی کشور باشد، هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمی کشور و یا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی و سایر کالاهایی که منع شرعی و قانونی دارند و یا ورود و صدور آن به موجب جدول تعرفه گمرکی ممنوع شناخته شده است.
ورود گوشی تلفن همراه مسافری نو صرفا به تعداد یک دستگاه برای هر مسافر مجاز است و باید به گمرک اظهار و شناسه بین المللی گوشی (IMEI) در گمرک ثبت شود . مسافران می توانند پس از ورود از طریق سامانه آنلاین رجیستری گوشی تلفن همراه گمرک نسبت به اظهار گوشی تلفن همراه خریداری شده اقدام نمایند . لینک سامانه آنلاین گوشی های تلفن همراه مسافری در سایت گمرک ایران به آدرس www.irica.ir در دسترس است .
گمرک ایران همچنین از مسافران نوروزی درخواست کرد ، به منظور حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و کاهش میزان بیکاری حتی الامکان ازخرید کالای خارجی اجتناب کنند .
گمرک در ایام نوروز تعطیل نیست و گمرکات مرزی و مسافری در ایام تعطیلات سال نو با برقراری شیفت های فوق العاده کاری و به طور شبانه روزی در خدمت مسافران نوروزی هستند.

ورود کالای مشابه تولید داخل از تسهیلات ضمانت نامه ای گمرک حذف شد / ممنوعیت دریافت ضمانت نامه بانکی از واردات خودرو

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران ، بر اساس‌ این بخشنامه با توجه به بند (ت) ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و به استناد ماده ۶ قانون امور گمرکی ‌و به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاها و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید اجازه دریافت حقوق قانونی برخی از کالا ها بنا به درخواست صاحب کالا، اظهارکننده یا نماینده قانونی با ضمانت نامه بانکی معتبر مطابق با فرم مورد قبول گمرک را داد.
براساس این بخشنامه یکی از شرایط اجازه دریافت ضمانت نامه بانکی برای مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات خط تولید، قطعات منفصله سی کی دی، قطعات یدکی مورد نیاز کارخانجات تولیدی، شرکتهای دانش بنیان، فعالان مجاز اقتصادی، انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، بیمارستانی،توانبخشی، تجهیزات کارگاهی، معدنی و همچنین برای کالاهای اساسی ( شامل گندم، برنج، شکر، جو، کنجاله،ذرت دامی، روغن و کره) با سررسید حداکثر ۱۵ بهمن ۹۷ تعیین شده است.
همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی آن دسته از کالاهای وارداتی که دارای حقوق وردی بالای ۲۶درصد هستند مشمول استفاده از این تسهیلات نیستند که واردات خودرو نیز مشمول این بند است. کالاهای اساسی یاد شده و فصل ۹۸ فهرست منظم به کتاب مقررات صادرات و واردات از این بند مستثنی است .
برمبنای این بخشنامه حقوق ورودی جهت ترخیص قطعی کلیه کالاهای وارده به استثنای موارد مطرح شده در بند الف الزاما به صورت نقدی دریافت خواهد شد.
همچنین در راستای توسعه صادرات غیرنفتی کالاهای صادراتی مشمول عوارض با تودیع ضمانت نامه با سررسید حداکثر یکساله قابل ترخیص است.
گفتنی است، دریافت ضمانت نامه بانکی در گمرکات کشور به صورت سیستمی بوده و الکترونیکی انجام می شود . همچنین اخذ ضمانت نامه برای مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه ها ممنوع است .
بنابراین گزارش ، این بخشنامه امروز با امضای فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ گردید .

خدمتی دیگر از گمرک الکترونیک

امکان تسویه حواله بارگیری های صادرشده فراهم شد
امکان تسویه حواله بارگیری های صادر شده برای شرکت های حمل ونقل داخلی در پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شد.
در راستای اجرای تفاهم نامه تبادل الکترونیک داده فی مابین گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، امکان تسویه حواله های بارگیری صادر شده جهت شرکت های حمل و نقل داخلی فراهم شد.
بر این اساس شرکت های حمل و نقل داخلی می بایست با مراجعه به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی به آدرس
از منوی “تسویه حواله بارگیری” به ثبت اطلاعات مورد نیاز و تسویه حواله های بارگیری اقدام نمایند.
با سامانه هوشمند حواله بارگیری الکترونیک ضمن هماهنگی بیشتر بین گمرک، بندر و پایانه حمل‌ونقل در وقت و هزینه شرکت‌ها و صاحبان کالا صرفه‌جویی می شود.
در این سامانه، اطلاعات حواله بارگیری کالا توسط شرکت‌های حمل‌ونقل مستقر در پایانه وارد و به صورت بر خط توسط گمرک و اداره گارد و انتظامات جهت کنترل و ساماندهی تردد کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیاده‌سازی این سامانه که با هدف تبادل الکترونیکی اسناد میان گمرک و پایانه حمل‌ونقل طراحی شده، علاوه بر مکانیزه کردن فرایندهای درب ورود و خروج کامیون‌رو، موجب افزایش سرعت و دقت در کنترل کامیون‌های ورودی و خروجی، کاهش بار ترافیکی در درب‌های عملیاتی ، روان‌سازی عبور کامیون‌ها، جلوگیری از جعل احتمالی حواله بارگیری و همچنین تسریع و تسهیل کار رانندگان و افزایش رضایت آنها شده است.

رییس اتاق بازرگانی بندرعباس:

سامانه جامع گمرکی انتظار فعالان اقتصادی بود
رییس اتاق بازرگانی بندرعباس با اشاره به اینکه در طول چهار سال گذشته دولت یازدهم کارنامه قابل قبولی داشته گفت: دولت الکترونیک یکی از برنامه‌های دولت یازدهم بود که گمرک با اجرا کردن سامانه جامع گمرکی بخشی از کار دولت الکترونیک را انجام داده است.
محمد امین صباغی زاده، عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی موجب تسهیل در تجارت شده است، افزود: با الکترونیکی شدن رویه های گمرکی و همچنین پیاده سازی سامانه جامع گمرکی حاشیه امنی برای تجارت به وجود آمده و موجب کاهش حجم قاچاق در کشور شده است.
وی تاکید کرد: در گذشته برخی افراد سودجو با کم اظهاری یا خلاف اظهاری ارزش یک کالا را تغییر می دادند تا تعرفه کمتری بپردازند اما با راه اندازی سامانه جامع گمرکی شاهد حذف این معضلات از سیستم گمرک هستیم.
صباغی زاده با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی اجازه خلاف به کسی نمی‌دهد تصریح کرد: الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی علاوه بر کاهش قاچاق به همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت متصل است و همین موضوع باعث می شود تا روند تجارت کوتاه شود. البته در ابتدای اجرای سامانه جامع گمرکی شاهد برخی مشکلات از جمله قطع شدن اینترنت بودیم که اکنون این معضلات رفع شده است.
رییس اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: کارهایی که گمرک تاکنون انجام داده مورد انتظار فعالان اقتصادی بوده و می توانم بگویم که هیچ بحثی در زمینه طرح مشکل با گمرک وجود ندارد.
وی به تعدد قوانین در روند تجارت اشاره کرد و ادامه داد: در بخش تجارت حدود ۲۵ دستگاه با گمرک همکاری دارند که هر کدام از این دستگاه ها اگر کوتاهی کنند همه به نام گمرک تمام می کنند و پیشنهاد می شود که تجار مشکلات را فنی و تخصصی از گمرک پیگیری کنند تا متوجه شوند که گمرک برای آنها معضلی ایجاد نکرده و سازمان دیگری در این بخش نقش دارد.
صباغی زاده افزود: قوانین و مقررات در کشور زیاد است و برخی با سودجویی از قوانین زیاد اقدام به کارهای خلاف می کنند. به نظر می رسد اگر قوانین و مقررات در کشور جمع بندی شود و دستگاه‌ها باید از قوانین خود بکاهند تا روند اجرای قوانین با مشکل مواجه نشود. گمرک مجری قوانین زیادی است که همین موضوع می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و روند تجارت را طولانی تر کند اما زمانی که قوانین کمتر باشد و قوانین مزاحم حذف شود فضای کسب و کار وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

حقوق ورودی برای تضمین ورود موقت نصف شد

مشارکت بیمه ها برای تسهیل ورود موقت مواد اولیه صادرکنندگان
گمرک ایران به صورت مستمر جلساتی برای اعضای انجمن ها و اتحادیه ها برگزار می کند که در جلسه با اعضای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی مشکلات صادرات روغن مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، مشکلات صادرکنندگان روغن در ورود موقت، استرداد حقوق و عوارض گمرکی با حضور اعضای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ، معاون مدیرکل صادرات گمرک و همچنین رئیس گروه دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رضا صادق، معاون مدیرکل صادرات گمرک در این جلسه از رسیدگی موردی مشکلات صادرکنندگان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان درخصوص واردات قطعی و موقت مشکلاتی را داشته اند و در سنواتی واردات روغن خام ممنوع بوده، گمرک ایران تصمیم دارد به مسائل و مشکلات صادرکنندگان به صورت موردی رسیدگی کند.

درخواست تشکیل کمیته‌ای خاص برای پیگیری صادرات روغن
داریوش محمودی دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران نیز در این جلسه خواستار نگاه جدیدتر به صادرات شد و گفت : شرایط اقتصادی امروز کشور نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و لازم است که تمامی وزارتخانه ها و سازمانهای متولی امر صادرات نگاه جدیدتری داشته باشند.
وی افزود: دو وزارتخانه صنعت و جهاد کشاورزی نیازمند اصلاح قوانین و بازنگری در آن هستند. چرا که وزارت جهاد کشاورزی رویکردی طرفه متفاوت دارد و بخش خصوصی خواستار آن است که به تولید و صادرات بها داده شود.
به گفته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران، در ایران سالانه ۱٫۵ میلیون تن روغن نباتی مصرف می شود. صنعت روغن نباتی از جمله صنایع ابر سایز در دنیا است. به همین منظور واحدهای کوچک نمی توانند بدون پشتوانه در این صنعت دوام بیاورند.
محمودی با اشاره به اینکه عراق در سال گذشته ۶۵۰ هزار تن روغن مصرف کرده است که تنها سهم ایران از بازار روغن عراق ۱۰ درصد بوده است. درحالی که شهر های بزرگی مانند کرمانشاه با توجه به نزدیکی مرزها می توانند تامین کننده روغن عراق باشند. عراق ، افغانستان و کشورهای همسایه می توانند بازار صادراتی ایران باشند در حالی که مالزی بازارهای همسایه ایران را تسخیر کرده است.
دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران خواستار تشکیل کمیته ای خاص برای پیگیری صادرات روغن شد و گفت: ایران ظرفیت آن را دارد که بتواند حتی وزرا برای تحقق صادرات روغن زمان بگذارند. چرا که ایران دارای نیروی کار و انرژی ارزان تری نسبت به کشوری مانند ترکیه است.
محمودی در ادامه توضیح داد که باید برای واردات به لحاظ حقوقی تعریفی داشته باشیم چون همچنان ورود موقت برای صادرکنندگان باید بیشتر تسهیل شود.
این فعال صنعتی افزود: کارخانه های ایرانی ظرفیت تولید ۳ میلیون تن روغن را دارند درحالی که با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند.
این اظهارات دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در حالی مطرح شد که شاهین علایی ، رئیس کارگروه دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت کشاورزی ، مشکلات مطرح شده از سوی داریوش محمودی را تولید دانست و خواستار آن شد که با معاونت تولیدی پیگیری شود.
در همین حال، محمودی خواستار کاهش تعرفه واردات روغن شد و اعلام کرد ؛ سالها تعرفه روغن صفر بود اما با توجه به مسائلی که در سالهای اخیر در خصوص روغن پالم به وجود آمد این تعرفه افزایش یافت. وی خواستار این شد که صنعت روغن در یک پکیچ دیده شود و هر کدام از روغن ها را به صورت مجزا در نظر گرفته نشود. به گفته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران، سالانه ۲۰۰ میلیون تن روغن در دنیا تولید می شود که ۶۰ میلیون تن آن روغن پالم است. باید سخت گیرها در خصوص واردات روغن برداشته شود و موارد مصرف روغن پالم در کشور اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات دانه های روغنی در کشور نیز بالا است گفت: به نام حمایت از تولید تعرفه واردات دانه های روغنی را بالا بردند در حالی که باید دغدغه صادرات نیز داشت.
محمودی همچنین خواستار این شد که گمرک از راهکارهای استفاده کند که توان صادرات را افزایش دهد.

حقوق ورودی به عنوان تضمین ورود موقت نصف شده است
در همین زمینه، رضا صادق، معاون مدیرکل صادرات نیز گفت: حقوق ورودی که به عنوان تضمین ورود موقت اخذ می شد به حداقل رسیده است و تقریبا در سال ۹۶، حقوق ورودی به عنوان تضمین نصف سال گذشته دریافت می شود.
وی همچنین گفت: بر روی چند قلم کالای کشاورزی حساسیت وجود دارد اما مشکل گندم حل شده است.
صادق افزود: مساله استرداد حقوق ورودی حل شده است. بر همین اساس، گمرک واحدهای تولیدی و صادراتی نمونه را تعیین می کند و اسناد و مدارک را بعدا از آنها دریافت می کند تا امور گمرکی آنها با سرعت العمل بیشتری انجام شود.

معاون مدیرکل صادرات همچنین تاکید کرد که با اجرای شدن سامانه جامع گمرکی، اسناد فیزیکی و کاغذی حذف شده و با این اقدام اموری که زمان بر بودند با حداکثر سرعت انجام می شوند. از این پس، اسناد از طریق سیستم بررسی می شوند و نیازی به بررسی اسناد کاغذی وجود ندارد.
صادق از اقدامات جدید گمرک در زمینه همکاری با شرکتهای بیمه ای برای بن بیمه خبر داد و گفت: برای تسهیل ورود موقت به بحث بیمه نیز ورود پیدا کردیم که به جای ضمانت بیمه ای ، بن بیمه دریافت شود که بسیار کم هزینه تر است و در جهت کاهش پروسه صادرات نیز است.
وی همچنین تفویض اختیار به گمرکات اجرایی خبر داد و گفت: برای تمرکز زدایی و جلو گیری از اتلاف زمان به گمرکات اجرایی تفویض اختیار شده است تا در محل گمرکات بدون ارجاع به گمرک مرکزی اقدامات سریع انجام شود.
معاون مدیر کل صادرات گمرک ادامه داد که استرداد حقوق ورودی در مورد ورود موقت قابل حل است. در زمینه صادرات در هر مرزی گمرکات آمادگی دارند تا خدمات شبانه روزی به صادرکنندگان ارائه کنند و ایستایی در گمرکات از بین رفته است.

کارگاه آموزشی برای صادرات تشکیل می‌شود
در همین حال، رضا صادق در پاسخ به اظهارات اعضای اتحادیه روغن نباتی گفت: گمرک کارگروهی را برای بازدید از گمرکات اجرایی برای آُسیب شناسی تشکیل داده است و به زودی مسیرهای زمان بر صادرات شناسایی خواهد شد.
معاون مدیر کل صادرات گمرک افزود: در حال مدیریت آن هستیم که بدون مراجعه به گمرک مرکزی مشکل صادرکنندگان در محل گمرکات اجرایی حل شود.
وی همچنین از تشکیل کارگاه آموزشی خبر داد و افزود: کارگروه کارگاه آموزش در حال تشکیل است که به تمامی صادرکنندگان آموزش لازم داده شود.
صادق توضیح داد که گمرک در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است که در هر گمرک به صورت رندوم مواد و کالاها مورد آزمایش قرار گیرد.
در پایان، اعضای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام کردند که آمادگی همکاری با گمرک را دارند تا از ظرفیت های فنی این انجمن برای تسهیل فرایند صادرات استفاده شود.

واگذاری تغییرات در تشریفات صادرات به اتحادیه ها،انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی

مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نشست ویژه فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان از تغییرات در رویه صادرات خبر داد و اعلام کرد: پیشنهاد شده تا تغییرات در رویه صادرات به اتحادیه ها،انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی واگذار شود و به زودی گمرک ایران با همکاری اتحادیه ها و انجمن ها در رویه صادرات تغییرات و تحولاتی را خواهد داد.
علی اکبر شامانی با اشاره به اینکه گمرک از ظرفیت های قانونی استفاده می کند گفت: در حوزه صادرات هر تغییر و تحولی انجام شود با استفاده از نقطه نظرات بخش خصوصی خواهد بود و اصلاحات جدید در فرایند گمرکی ایجاد می شود.
شامانی همچنین به صادرکنندگان اعلام کرد که آنها می توانند موارد و مشکلات را به صورت مصداقی با دفتر صادرات درمیان بگذارند تا به مشکلات رسیدگی شود. این تغییرات و اصلاحات در ادغام ارزیابی و کارشناسی، تمرکززدایی از گمرک مرکز، توزین و باسکول، استرداد، ورود موقت و تفیض اختیار خواهد بود تا فرایند صادرات با تسهیل انجام پذیرد.
در همین حال، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خواستار بررسی دقیق موارد مرتبط با صادرات با هماهنگی تشکل ها شد. وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان های مرتبط با صادرات گفت: مشاهده می کنیم که در مواردی موانع صادرات بر روی کاغذ برداشته شده و در اجرا با مشکلاتی مواجه می شود.
لاهوتی ادامه داد: پیشنهاد دادیم تا در خصوص ورود موقت شاخص هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا قبل از صدور کالا صادرکنندگان بدانند چه مقدار کالا را باید تولید و صادر کنند.
وی در ادامه تعامل و همکاری گمرک با تشکل های بخش خصوصی و صادرکنندگان را قابل تحسین توصیف و از مسئولان گمرک در این خصوص تقدیر و تشکر کرد.
براساس این گزارش، یکی از موارد مطرح شده در خصوص ارزش پایه صادرات کالا بود که با توجه به هماهنگی های انجام شده دفتر ارزش گمرک، اتحادیه ها پایان هر ماه تغییرات ارزش کالاهای صادراتی را به گمرک ارایه می کنند.

پیش اظهاری ارزش راه اندازی شد

خدمتی نوین از گمرک الکترونیک
پیش اظهاری ارزش راه اندازی شد
گمرک ایران از پیش اظهاری ارزش با کمک گمرک الکترونیک خبر داد.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران؛در راستای تسهیل هر چه بیشتر تجارت و انجام فرآیند های گمرکی خدمتی نو از گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است تا بتوان ارزش و تعرفه ی کالا را قبل از شروع فرآیند های گمرکی تعیین کرد.
شما می توانید جهت تعیین ارزش کالای وارداتی خود قبل از ورود کالا به کشور اقدام به ثبت اطلاعات مربوطه و ارسال به کارشناسان ارزش گمرک ایران نمایید تا شناسه ارزش کالای شما قبل از رسیدن کالا به گمرک داخل کشور در سامانه جستجوی شناسه ارزش به آدرس epl.irica.ir/TscViewPage قرار گیرد.